Čechy trápí prach ze staveb. Staví a rekonstruuje se na plné obrátky a v ČR není zvykem pravidelně na stavbách uklízet a zametat

Redakce, 22.5.2025
prach na stavbě ilustrační
prach na stavbě ilustrační, zdroj: Kaercher

V České republice probíhá intenzivní výstavba a rekonstrukce. To je dobrý signál pro ekonomiku i zájemce o nemovitosti, ale stavební činnosti přinášejí zvýšenou prašnost, která negativně ovlivňuje kvalitu ovzduší a životní prostředí v dotčených oblastech.​

„Poslední uzavřená data stavební produkce říkají, že v březnu byl meziměsíční nárůst o 3,5 %, meziročně vzrostla o 12,1 %. Meziročně bylo zahájeno 3 137 bytů a tento počet meziročně vzrostl o 15,9 % díky bytovým domům. Dokončeno bylo 3 699 bytů, což znamenalo meziroční růst o 44,7 %. To ale přináší zhoršení prašnosti. Stavební firmy nejsou v ČR většinou zvyklé v průběhu stavby pravidelně uklízet a zametat tak často a důkladně jako to je třeba v Německu nebo v Rakousku. Vysoká prašnost pak obtěžuje a může působit zdravotní problémy i škody na majetku“, říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Na stavbách v České republice je prašnost běžným jevem, který výrazně ovlivňuje kvalitu ovzduší i stav okolních komunikací. Stavební práce přinášejí spoustu prachu, který se zejména za suchého a větrného počasí snadno šíří do okolí. Tento prach se usazuje na okolních domech, autech a vegetaci a všichni v okolí jej navíc musí dýchat. Typickým příkladem jsou nově vznikající rezidenční čtvrti či masivní rekonstrukce a stavby v oblasti hojně rekonstruovaných brownfieldů, ale i historických center měst.

Významným zdrojem prašnosti je rovněž manipulace se suchými stavebními materiály jako je cement, vápno, suché maltové směsi, štěrk, ale i neodvezená hlína a suť. Tyto materiály bývají na staveništích či přímo na chodnících či ulicích často skladovány volně, bez zakrytí či pravidelného vlhčení. Kropení komunikací, které by pomohlo usazovat prach, je nedostatečné – často probíhá pouze výjimečně, například po stížnostech místních obyvatel.

„Dalším problémem je vyvážení hrubých nečistot a prachu na veřejné komunikace na kolech stavebních nákladních vozidel. Na mnoha stavbách v Česku pak neřeší odstranění nánosů nečistot z exteriéru vozidel a kol před výjezdem vozidel na silnici. Výsledkem je, že se bláto a prach dostávají přímo na veřejné komunikace, kde se dále šíří běžným provozem. Není výjimkou, že komunikace zůstávají pokryté vrstvou hlíny, suti či prachu mnoho dní bez jakéhokoli úklidu, což ohrožuje bezpečnost provozu i komfort místních obyvatel,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky