Internetové platformy si budou muset vyjednat s držiteli autorských práv spravedlivé licenční podmínky
Cílem kampaně je uvést na pravou míru dezinformace, které o chystané směrnici kolují, podat vysvětlení k důležitým otázkám a oblastem, kterých se směrnice dotkne, a poukázat na důležitost hlasování ve prospěch směrnice, které je na programu Evropského parlamentu 12. září.
Vzdělávat a mobilizovat zastánce a vyrovnat rozdíly
Vzhledem k šířícím se zavádějícím informacím a dezinformacím je široká osvěta na toto téma naprosto nezbytná. Na základě článku 13 směrnice si budou muset internetové platformy vyjednat s držiteli autorských práv spravedlivé licenční podmínky. To je klíčová otázka, kterou se řada technologických gigantů v čele s Googlem a Facebookem snaží zakrýt.
„Silní hráči ve světě digitální ekonomiky nadále generují obrovské zisky, zatímco tvůrci a umělci mají problém vydělat si na živobytí. Rovnováha mezi příjmy internetových platforem a honoráři, které z nich tvůrcům stojícím za jejich úspěchy odvádějí, je v současnosti zcela pokřivená,” řekla Véronique Desbrosses, generální manažerka organizace European Grouping of Societies of Authors and Composers (GESAC).
O co doopravdy jde?
1. Kreativita . Zatímco se současná debata zaměřovala na použití “memů” a “Gifů,” tyto tvůrčí formáty jsou již chráněny stávajícími zákony a nová směrnice je nijak neovlivní.
2. Transparentnost . Dohody o odměňování, které mají internetové platformy s tvůrci obsahu uzavřené, jsou velmi neprůhledné. Platformy o tomto aspektu svého podnikání nezveřejňují žádné údaje a jejich dohody s držiteli autorských práv jsou podmíněny dohodami o mlčenlivosti. Jedním z hlavních požadavků směrnice na zlepšení stávající situace je proto transparentnost.
3. Rovnoprávnost . Bezplatné internetové platformy dosud těžily z nedostatečně konzistentních zákonů. Podobné online služby mají přitom vztah se svými tvůrci obsahu ošetřeny smluvními podmínkami . Bezplatné streamovací platformy platí tvůrcům obsahu 10krát méně než jejich protějšky, jejichž fungování je založeno na předplatném.
“Kreativní a kulturní průmysl představuje v rámci Evropské unie 536 miliard eur ročně, což je více než tržby automobilového průmyslu a telekomunikací dohromady. Také na něj připadá celkem 12 milionů pracovních pozic. Obohatili jsme životy Evropanů a teď vyzýváme Evropu, aby začala jednat,” doplnila Desbrosses.
Spuštění kampaně EUROPE FOR CREATORS
Dnešek představuje jenom první krok v široké mobilizaci týkající se směrnice. V nadcházejících týdnech sjednotí tato koalice organizace a další zastánce směrnice a bude motivovat evropské občany, aby zapojili europoslance do boje za práva všech tvůrců. První kroky její kampaně budou:
· Otevřený dopis všem poslancům Evropského parlamentu , jehož cílem bude vyvolat jejich zájem a přimět je k reakci.
· Debaty, které 5. září zorganizuje sdružení autorů a další organizace napříč celou Evropou za účelem vzdělávání občanů, umělců a tvůrců. Tyto diskuze budou probíhat ve stejnou dobu, kdy bude zveřejněno nové znění směrnice.
· Veřejné akce , které proběhnou před hlasováním 12. září v klíčových evropských městech.
Uskupení EUROPE FOR CREATORS zároveň spustilo speciální webovou stránku a účet na Twitteru, kde bude sdílet informace týkající se směrnice a povzbuzovat její zastánce, aby pomohli s jejich šířením.
•••
EUROPE FOR CREATORS sdružuje občany, tvůrce a organizace připravené bojovat za schválení směrnice o autorském právu. Zastupujeme evropské tvůrce a držitele práv včetně autorů, skladatelů, hudebníků, zpěváků, malířů, sochařů, režisérů, producentů, novinářů, spisovatelů, vědců a akademiků, kteří společně tvoří více než 12 milionů pracovních pozic spadajících do evropských tvůrčích a kulturních oborů.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Komentář: Trendy v energetice – firmy nejčastěji energie fixují na 2 roky, smlouvu jich na příští rok nemá 30 procent
- Luxusní nemovitosti nejsou jen pro zahraniční investory – Češi tvoří většinu vlastníků
- PSN dokončila projekt Ahoj Vanguard v pražských Modřanech, který je téměř vyprodaný
- ANB: Počet neplatičů nájemného v ČR přes prázdniny stoupl, atakuje tři procenta všech nájemníků
- Jak re-commerce usnadňuje udržitelné nakupování v Česku
- Téměř 37 % Čechů kvůli cenám energií snižuje teplotu v domácnosti. 11 % z nich dokonce o 3 až 4 stupně