Rodinná firma USSPA: Design českých vířivek a bazénů sbírá mezinárodní ocenění - bublinkoví patrioti

Rodinná firma USSPA vsadila na vlastní vývoj, design i technologie. Vířivky a celoroční bazény swim spa z Orlickoústecka se úspěšně prodávají ve dvou desítkách zemí a sbírají mezinárodní ocenění.

Foto: USSPA

Východní Čechy bývaly tradičním centrem textilního průmyslu, který ovšem po roce 1989 prošel radikální proměnou. Některé podniky přežily a nastartovaly novou kariéru na trhu, jiné zkrachovaly a zůstaly po nich desítky opuštěných továrních budov. Pád do zapomnění by zřejmě stihl i fabriku na výrobu deštníkoviny, která stojí v Dolní Dobrouči na Orlickoústecku. Naštěstí si ji za svou základnu v roce 1998 vybrala firma USSPA, kterou o tři roky dříve založil Petr Kolář a se svou ženou ji postupně budoval.  K Dolní Dobrouči je poutají rodinné kořeny. Dědeček Kateřiny Kadlecové, dcery zakladatele firmy a dnešní majitelky a generální ředitelky USSPA, v textilce v zapadlé obci poblíž Ústí nad Orlicí řediteloval, babička i maminka zase navrhovaly vzory látek, kterými se potahovaly deštníky.

Namísto textilií vsadila rodinná firma na vířivky, jejichž kouzlo Kateřina Kadlecová coby nadějná tenistka zkraje 90. let objevila během ročního studijního pobytu ve Spojených státech. USSPA zpočátku jednotlivé díly dovážela z USA a „bublinky“ v Česku kompletovala, prodávala a instalovala. S vlastní fabrikou ale přišel i nápad na nové podnikání. „Chtěli jsme na trh přijít s něčím novým, nechtěli jsme dělat jen dealery. Proto jsme vlastního designéra zaměstnali snad ještě dřív než uklízečku,“ vypráví ředitelka USSPA. Firma tak začala vyvíjet vířivky s vlastním designem a technologickým řešením.

KRÁSA I ŘEMESLO V JEDNOM

Nápadité české firmy, které pronikala do konzervativního prostředí wellness, si začali všímat nejen zákazníci, ale i odborníci. USSPA hned dvakrát získala „designérského Oscara“ v podobě ocenění Red Dot Design Award, z Ameriky si opakovaně dovezla cenu Good Design. Rodinná firma dnes zaměstnává dva interní designéry, Petra Slaninu a Vojtěcha Podlesného, s řadou dalších, v čele s Filipem Streitem, pak spolupracuje. Kateřina Kadlecová je přesvědčena, že řemeslná dovednost a estetická kvalita české výrobky staví i nad produkci západoevropské konkurence. Letos byla zvolena členkou představenstva Asociace českého průmyslového designu, která si dala za cíl propagovat v zahraničí dobré jméno Česka právě prostřednictvím kvalitního řemesla a designérského umu.  

Snaha o kultivaci výrobku jde ruku v ruce i s komerčním úspěchem. A na ten si USSPA nemůže stěžovat. Patří totiž mezi firmy, které dokázaly včas naskočit na vlnu zájmu podpořenou koronavirovým lockdownem. „Bylo to, jako když se pořádně zhoupnete na pouťové lodičce tam a zpátky. Nejdříve na jaře roku 2020 propad a úplné zastavení poptávky a prodejů. Pak se to s létem uklidnilo a přišel obrovský nárůst objednávek. Už od podzimu začaly ale výpadky v dodavatelských řetězcích, problémy s dopravou a další nečekané komplikace, navíc jsme se potýkali s nedostatkem pracovních sil. Potíže v dodávkách se začaly uklidňovat teprve letos na jaře,“ líčí Kateřina Kadlecová.

Firma se ale na covidové vlně udržela. V roce 2020 prodala USSPA zboží za 217 milionů korun, což byl rekord v historii firmy. Dlouho nevydržel – loni se tržby přehouply přes čtvrt miliardy korun. Slibný je i letošek: v počtech vyrobených kusů vířivek a celoročních bazénů swim spa šly výsledky v prvním pololetí roku 2022 meziročně o třetinu nahoru. „Lidé si v lockdownu srovnali priority, začali přemýšlet o vlastním zdraví, o prevenci. Měli omezenou možnost cestování, rodiny trávily pospolu celé dny. Bylo třeba hledat určitou harmonii, a právě k tomu může domácí wellness velmi pomoci. Což samozřejmě platí nejen o covidové, ale i o dnešní době,“ myslí si majitelka USSPA.

V rodinné firmě z Dolní Dobrouče se snaží nic nepodceňovat, a tak nárůst poptávky využili k investicím do výroby. Do strojního, technického a technologického vybavení český výrobce vložil za poslední dva roky desítky milionů korun. A také odstartoval novou kapitolu v podobě druhého výrobního závodu, který vznikl v nedaleké Hnátnici v brownfieldu, kde kdysi stávala slévárna. „Máme tam tři haly, jednáme o čtvrté. Nejde jen o nové prostory, ale i o kompletní reorganizaci výroby. Stavíme nové výrobní linky, vymýšlíme procesy a zapojujeme nové technologie, abychom vyráběli plynuleji, rychleji a efektivněji. Tady v Dolní Dobrouči by to nešlo, jsme tu limitováni prostorem,“ vysvětluje Kateřina Kadlecová.

Foto: USSPA

ŠETRNOST NENÍ TREND, ALE NUTNOST  

O krok napřed se USSPA snaží být i v nákladech na provoz svých „bublinek“. V době, kdy energie prudce letí vzhůru, je důraz na co nejnižší spotřebu pro zákazníky čím dál důležitější. Pro rodinnou firmu z Orlickoústecka to ale nepředstavuje nic nečekaného. „Určitou výhodu máme v tom, že energetická náročnost se v případě domácích spa řešila vždy, není to pro nás nic nového, s čím bychom se museli vyrovnávat. Jde o samotný princip produktu, který je konstruovaný pro celoroční provoz venku, a tak je jeho efektivita už jedním ze základních kritérií vývoje. Přistupujeme k tomu komplexně. Od systému izolace a zdánlivých detailů, jako je využití odpadního tepla z čerpadel, přes konstrukci patentovaných termokrytů až po umělou inteligenci, která si například podle zatížení sama řídí filtrační cyklus,“ vyjmenovává některé technologické vychytávky ředitelka USSPA.

Dlouhodobý důraz na úspory kvitují i zákazníci, což se projevuje i na trendech v domácím wellness. Stále oblíbenější jsou swim spa, které kombinují celoroční plavání s efektivitou provozu vířivek. Trendem je pro rodinného výrobce také rozšiřování portfolia zemí, kam se vířivky a swim spa s logem Czech Made vyvážejí. Ke zhruba dvacítce států každý rok na pomyslné mapě exportu, který tvoří až 60 procent obratu USSPA, nějaký ten špendlík přibude. Mimo jiné i díky pravidelné účasti na oborovém veletrhu Piscine Global Europe v Lyonu, kde bude mít USSPA svou expozici i letos v listopadu. „Pokud jde o koncové zákazníky tady v Česku, pak jsou pro nás nejlepším obchodním kanálem reference zákazníků. V exportu, který probíhá přes naše dealery, se ale v našem oboru musíte občas ukázat konkurenci. Fyzická účast na prestižním veletrhu má pořád svůj smysl,“ říká Kateřina Kadlecová.

DO RÁJE SAUNAŘŮ

A jaké země jsou pro rodinnou firmu z Dolní Dobrouče v kurzu? USSPA míří do Velké Británie, což je pro spa největší evropský trh. A slibně se rozvíjejí také severské země, kde díky rozšířené saunovací kultuře zákazníci umějí relaxovat v kruhu přátel či rodiny a mají jasnou představu, co od vířivek nebo swim spa očekávat. Seveřané zkrátka umějí odpočívat, což je nakonec asi tak nejlepší definice zákazníků USSPA. „Relaxaci mají lidé spojenou s dovolenou, ale to je nárazová aktivita, je potřeba odpočívat i v mezidobí. Myslím, že každý by si měl najít svůj odpočinkový rituál v průběhu roku i v soukromí. Pro někoho to může být dobrá kniha v křesle u krbu, kdo ale poznal kouzlo vody prosycené bublinkami, už chce nerad něco jiného,“ zakončuje Kateřina Kadlecová.   

BLAHOSLAV HRUŠKA



Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Bydlení rubrika