Při výběru nového dodavatele by neměla rozhodovat jen cena

Usetreno.cz (Usetreno.cz), 1.10.2014

S nevhodnou smlovou se odběratel uváže až na 10 let

Možnost svobodné a ze zákona bezplatné změny dodavatele plynu či elektřiny využívají každoročně desetitisíce českých odběratelů. Tato změna se pochopitelně dodavatelům energií nelíbí. Je to pochopitelné – s odlivem zákazníků přichází i o obrovské zisky. Jak se proti tomu bránit? Velká část jich sahá k nepopulární variantě smlouvy na dobu určitou. Díky ní si své zákazníky „přivlastní“ nejčastěji na dva roky. A mnohdy i opakovaně. Výpověď musí totiž včas podat sám odběratel, kterého společnost neupozorní. Někteří z obchodníků jdou i dál a nabízí smlouvy až na 10 let. Proč se k nim mnoho lidí upisuje, když jsou takhle nevýhodné? Je to snadné. Nízká cena hodně prodává. Podpisem smlouvy na dobu určitou získají fixovanou cenu energií. Zjednodušeně to znamená, že budou po určitou dobu platit stejnou částku bez ohledu na změny trhu. Výhodné to je tehdy, pokud se očekává nárůst cen elektřiny či plynu. Jestliže však mají ceny spíše klesající tendenci, nevyplatí se.

Oproti tomu smlouva na dobu neurčitou nabízí zákazníkům svobodu a nezatracuje volbu svobodného rozhodnutí. Jestliže některý dodavatel přijde s výhodnější nabídkou, stačí stávající smlouvu jednoduše a bez poplatků vypovědět a počkat tříměsíční výpovědní lhůtu. Poté už zákazníkovi nic nebrání odejít k jinému dodavateli. Nevýhodou smluv na dobu určitou může být pro někoho nezafixovaná cena. Cena se postupně přizpůsobuje na základě aktuálního vývoje trhu, takže se může zvýšit či snížit. Na druhou stranu to není až takový problém – odběratel přece může kdykoliv svobodně odejít a navíc dodavatel ho musí ze zákona včas na všechny změny upozornit.

TIP ODBORNÍKA: Který dodavatel je nejvýhodnější? To pomůže zjistit jednodochá online kalkulačka elektřiny a plynu. Během několika minut porovná nabídky většiny obchodníků.

Zákaznické služby

I klientský servis je důležitý. Snad každý zákazník už ve svém životě zažil nepříjemné operátory či klientské pracovníky. Neznalost a neochota dokáže člověka velmi rozladit – zvlášť tehdy, pokud řeší nějaký problém. Proto je důležité zjistit úroveň klientského servisu. Bude zákazník komunikovat s vyškoleným pracovníkem, či automatem? A je klientská linka bezplatná (začíná na předvolbu 800), nebo se jedná o tzv. bílou linku s předčíslím 840, která už je zpoplatněna?

Velkou roli může pro někoho hrát i síť kamenných poboček, se kterou disponují hlavně větší společnosti. V takovém případě nebývá ve větších městech problém. Menší dodavatelé se však spoléhají hlavně na telefonický či elektronický kontakt. Ne každému zákazníkovi může tato forma vyhovovat.

Důvěryhodnost dodavatele

Svou roli při výběru dodavatele by měla hrát i jeho důvěryhodnost. Dobrá pověst se nevytvoří přes noc, ale je na ní třeba pracovat léta. V tomhle ohledu mají malí alternativní dodavatele nevýhodu. Protože přišli na trh teprve v nedávné době, nestačili si častokrát upevnit své jméno na energetickém trhu. To ale neznamená, že musí být nutně nespolehliví. Díky svým transparentním podmínkám a osobnímu přístupu si získali už spoustu příznivců. Jejich názory mohou zájemci najít v internetových diskuzích, stačí jen hledat. K důvěře jistě pomůže i Etický kodex obchodníka s energiemi. Pokud se vybraný dodavatel zavázal k tomu jej dodržovat, je důvěryhodnost na místě.

Tomáš Suchý

Tomáš Suchý

Tomáš Suchý studoval ČZU v Praze a v současností řídí produktovou politiku energetických kampaní v společnosti Adfinance s.r.o. Zkoumá trhy, vyjadřuje se do médii a připravuje novinky. Kromě specializace na energetiku se orientuje také na pojišťovací trh.

Logo TrigemaUšetřeno.cz je tzv. „vlajková loď“ společnosti AdFinance.cz. Jedná se o finanční supermarket, který nabízí široké srovnání finančních produktů napříč celým trhem. Přesná data umožňuji uživatelům najít tu nejlepší možnou nabídku na trhu a ušetřit nemalé peníze. Na Ušetřeno.cz si může zákazník srovnat téměř všechno od půjček, přes kreditní karty až po hypotéky. Portál se specializuje také na srovnání dodavatelů na energetickém trhu, čím šetří zákazníkům peníze a zároveň pro zákazníka sjedná všechnu potřební administrativu týkající se přechodu k jinému dodavateli.

Názory na článek  Při výběru nového dodavatele by neměla rozhodovat jen cena
Na dané téma nejsou žádné názory.
Známkuj

Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem


Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie

Články Energetické okénko